Wat is het probleem?

In de nieuwe IenR regelgeving is het wettelijk verplicht dat elke verplaatsing van een dier moet worden gemeld in de centrale database bij het Ministerie van LNV. Voor een keuring, fokdag of tentoonstelling betekent dit concreet dat voor elk dier 4(!) meldingen moeten worden ingegeven:

Voor het ontstaan van deze website kon dit alleen handmatig via Mijn Dossier in het LNV loket worden uitgevoerd. Bij meerdere deelnemers is dit veel handwerk en de terug aanvoermelding bij de houder na afloop van de keuring is bijzonder lastig omdat er in Mijn Dossier geen relatie wordt bijgehouden wie de oorspronkelijke houder was. Dit is nogal foutgevoelig en dieren per ongeluk op het verkeerde UBN aanvoeren wil je liever niet als organisator van een evenement.
Bij het verwerken van alle meldingen voor onze eigen keuring bleef ik destijds achteraf met een onbehaaglijk gevoel zitten of ik echt nergens (per ongeluk) een fout had gemaakt. Een volledige controle achteraf zou dan toch een prettig gevoel geven...

Deze website biedt de mogelijkheid alle verplichte IenR meldingen voor een keuring automatisch af te handelen zodat zowel de deelnemer/houder als de organisatie veel werk wordt bespaard.
Een van de belangrijkste eigenschappen van de applicatie is het bijhouden en de controle achteraf dat de dieren van elke deelnemer ook 'digitaal' veilig thuiskomen.